טיפולי שיניים בזמן קורונה

איך נראה הטיפול בתוך מרפאת השיניים בתקופת הקורונה? איך מנקים ומחטאים את המרפאות וחדרי הטיפול, וגם – הניידת המיוחדת של כללית סמייל שמציעה טיפול בית לאנשים המחויבים בבידוד או חולים באשפוז בית. מדריך מיוחד לימי הקורונה

ד"ר חגי סלוצקי, רופא ראשי, כללית סמייל

ניידת כללית סמייל

לאחר שבועות ארוכים שמרפאות השיניים של כללית סמייל לא העניקו טיפולים כבשגרה הרשת הפעילה כ-11 מרפאות לטיפולי רפואה דחופה וניידת מיוחדת לטיפולי בית למבודדים או חולי קורונה – הרשת חוזרת לפעילות מלאה באופן הדרגתי. החל מיום ראשון 17.05.2020 הוסרו ההגבלות על הענקת הטיפולים בשל החשש מהידבקות בקורונה, וכעת ניתן לבוא ולקבל טיפול בכל מרפאות השיניים שלנו – לאחר תיאום תור מראש בטלפון.

לחיפוש מרפאה פעילה או מרפאה לרפואה דחופה

 

מדוע הופסקו רוב הטיפולים בתקופת הקורונה?

העובדה כי אופי ההדבקה של הקורונה הוא "הדבקה טיפטית" – טיפות רוק ורסיסים מהפה שעוברים מאדם לאדם, ממטופל לרופא וההיפך – הופכת את חדר הטיפולים של רופא השיניים או השיננית לאחד המקומות שנמצאים בסיכון הגבוה ביותר להדבקה בקורונה.

זאת גם הסיבה שבכללית סמייל הוחלט, אפילו בטרם ההנחייה הסופית של משרד הבריאות, לצמצם את הפעילות במרפאות למינימום ההכרחי, כדי לשמור על הבריאות של המטופלים ושל אנשי הצוות.

מאז פרצה המחלה לחיינו, הופסקו לגמרי טיפולי שיננית, בגלל הרסס הרב שיוצר המכשיר האולטראסוני איתו היא עובדת בניקוי השיניים. עוד הופסקו טיפולים כמו יישור שיניים שיוצרים עומס מטופלים רב בחדרי ההמתנה.

כעת, כאמור אפשר לחזור לקבל טיפול במרפאות.

 

איך פונים לטיפול בימים אלו?

כמו תמיד: מזמינים תור באתר כללית או באפליקציה. אפשרות נוספת היא בטלפון: מתקשרים למרפאת השיניים שאליה אתם רוצים לבוא, או למוקד זימון התורים שלנו 2829*, או למוקד שירות הלקוחות של כללית 2700*

 

איך שומרים על המרפאות נקיות מקורונה?

מקפידים לעבוד לפי ההנחיות החדשות שנקבעות יחד עם אנשי כללית ומשרד הבריאות:

  • חובת תיאום תור – ניתן להגיע למרפאת השיניים רק לאחר תיאום תור מראש.
  • מלווה – מטופל הזקוק למלווה (לפי הנחיות משרד הבריאות) יוכל להגיע עם מלווה אחד בלבד.
  • מניעת התקהלות – בכל מרפאה נמצאים עד 10 אנשים בכל רגע נתון, וזה כולל גם את אנשי הצוות וגם את המטופלים. זאת גם הסיבה שלא ניתן להגיע למרפאות שלנו ללא תיאום תור מראש בטלפון. לרוב נמצא רק מטופל אחד בחדר ומטופל נוסף בחדר ההמתנה. הכניסה למרפאה מתאפשרת רק לאחר שמטופל אחר יוצא.
  • ניקוי משטחים – כל הציוד הרפואי והמשטחים במרפאות ובחדרי הטיפולים עוברים ניקוי יסודי באמצעות חומרים מחטאים. אנחנו מקפידים עוד יותר בכל הקשור בידיות, משטחים וכל מקום עליו עלולים להימצא שאריות של הנגיף שעוברות באמצעות מגע.
  • עיקור וחיטוי של ציוד רפואי – כל הציוד הרפואי הרב-פעמי עובר עיקור מיוחד באדי קיטור בלחץ גבוה ובטמפרטורה של 134 מעלות, שהוכח שמסירה כל זיהום.
  • ביגוד וציוד מגן – אנשי הצוות שלנו ממגונים מכף רגל ועד ראש באמצעות ביגוד ייעודי – חלוקים ארוכים, עליהם שכבה נוספת של ביגוד חד-פעמי אותו מחליפים. למטפלים יש כמובן כפפות, מסיכות וציוד מגן לפנים כמו משקפיים וכיסוי ראש כדי למנוע מעבר של רסיסי רוק בין המטופל לבינם וההיפך.
  • מרחק ביטחון – אנחנו מקפידים על מרחק של כ-2 מטרים בין מטופלים לאנשי המשרד במרפאות באמצעות סימון מיוחד.

סמייל עד הבית – ניידת טיפול למבודדים

צוות טיפולי חוץ

כדי להעניק טיפול לאנשים המחויבים בבידוד או נמצאים באשפוז בית לפי הנחיות משרד הבריאות חנכנו בזמן המשבר ניידת מיוחדת שמגיעה לבית המטופל ושם הענקנו את הטיפול הדרוש. לאנשי הצוות בניידת כל המכשור ההכרחי, והם מצוידים כמובן בכל ביגוד המגן הנדרש. הציוד כולו עובר חיטוי ועיקור בין כל נסיעה וכך גם אנשי הצוות וגם המטופלים מוגנים מפני הדבקה בנגיף.

ד"ר מרינה זומר אומנסקי, מומחית לרפואת הפה והמנהלת הרפואית של מרפאת השיניים הניידת ספרה: "אנחנו מרגישים שליחות גדולה שנפלה בידינו הזכות לטפל בציבור המתקשה לצאת מביתו, בפרט בתקופה זאת של הקורונה בה יש מבודדים רבים שאינם יכולים לצאת. מרפאת השיניים הניידת שלנו מגיעה אל בית המטופל או המטופלת למרות הסיכונים הכרורכים בטיפולים אלו. הצוותים עובדים ללא דופי, עם מיגון מלא ומרגישים סיפוק גדול מהעזרה אותנו מגישים ומתגובת המטופלים שנהנים מהקלה מיידית בסבלם, ומודים מאוד בעיניים שמחות ובחיוך גדול".

שומרים על בטיחות הטיפול

כדי לוודא שהמערך שבנינו מצליח להעניק את הטיפול ועומד בכל הכללים אנחנו מפעילים מערך פיקוח פנימי לצד הפיקוח של אנשי כללית ומשרד הבריאות. לכללית סמייל נציגה בכירה בוועדה הקובעת נוהלים למניעת זיהומים בקהילה ברשות הגורמים המקצועיים של משרד הבריאות ואנחנו שותפים לחשיבה ולתקינה בנושא.

כיום אנחנו יכולים להגיד, כי גם אם חלילה יגיע למרפאת השיניים שלנו אדם שחלה בקורונה והוא אינו מודע לכך, גם אנשי הצוות שלנו וגם המטופלים הבאים לא יידרשו לשהות בבידוד אחר כך, וזאת בגלל ההקפדה היתרה על כל ההנחיות, ומכאן גם החשיבות הגדולה של הפיקוח.

בימים כאלה כולנו נדרשים לשיקול דעת לפני שניגשים לקבל טיפול רפואי בכלל, וטיפול שיניים לא דחוף בפרט. ההמלצה שלנו היא להישמר ממרפאות שיניים הממשיכות להעניק טיפולי שיניים באופן שגרתי בניגוד להנחיות משרד הבריאות, מה שהופך את סכנת ההדבקה בהן לגבוהה במיוחד.

כל המרפאות בכללית סמייל, גם בימי שגרה ובוודאי שכעת, עומדות בכל התקנים המחמירים ביותר גם במיגון מפני קורונה, גם בטיב החומרים והציוד הרפואי וגם באנשי הצוות ודרכי הטיפול.

גם "מרפאות ההסדר" שמעניקות טיפולי שיניים בסל הבריאות ללקוחות כללית פועלות בפיקוח של כללית סמייל, ואנחנו מקפידים להעביר להם עדכונים והנחיות מתאימים.

 

שמחים לחזור לשגרה :)

חיטאנו את החדרים, מיגנו את הצוותים ותדרכנו את עובדי המרפאות כך שנוכל לשמור על בריאותכם ועל בריאות הצוות המטפל.
שימו לב: בשבועות הקרובים צפויים זמני המתנה ארוכים. אנחנו חוזרים אל המטופלים שהתורים שלהם בוטלו ומעניקים להם טיפול על-פי הדחיפות הרפואית.
לפרטים נוספים על החזרה לפעילות ועל ההנחיות בימי "שגרת הקורונה"

לכל הפרטים >>